Isnin, 19 Mei 2014

Perkara perlu tahu bila Puting pecah @ Nipple craked




Hari ini secara tidak sengaja saya telah berbual dengan rakan baik saya yang baru bersalin anak kedua.
Tersentuh dengan luahan hati beliau yang terasa sakit akibat puting susu pecah membuat saya terpanggil untuk berkongsi tip bagi mengatasi masalah tersebut.

Atas dasar pengalaman sebagai seorang ibu yang telah mengalami masalah yang serupa saya akan cuba berkongsi sehabis dan semaksimum mungkin bagi membantu golongan ibu dan rakan rakan mencari penyelesaiannya..



Sebab terjadi:
  • Kulit puting yang sensitif Mungkin akibat bahan kimia yang merengsakan pada fabrik pakaian.
  • kaedah bayi menyusu tidak betul.
  • Menarik puting keluar secara paksa.
  •  Menggunakan "Breast pum"  untuk mengepam susu keluar.
  • Hisapan bayi yang kuat



Posisi menyusu yang betul







Walaubagaimana pun.. Ibu ibu tidak perlu risau kerana nipple craked ini boleh dirawat..Asalkan kita tahu cara dan kaedah yang betul.. Maka semuanya akan jadi semakin baik.

Cara mengatasi:

  1.  Menyapu Krim
  • Terdapat pelbagai krim dipasaran untuk mengatasi nipple crack. Antaranya jenama Medela, Pureen dan lain lain lagi.disini saya sertakan gambar sebagai contoh. 
  •  Namun, krim ini boleh mendatangkan kesan lain, sekiranya tidak sesuai dengan kulit kita.









 






Nota kaki: Hentikan penggunaan jika terjadi iritasi pada kulit.


        2.Menggunakan pelindung puting. Bagi mengelakkan puting dari terus melecek.



Normal nipple











yang ni untuk yang flat nipple.







     3-Cara tradisional

Kenapa saya katakan ini cara tradisonal?? kerana kaedah ini selalu di syor kan kepada kita oleh ibu ibu terdahulu.
caranya menyapu sedikit susu kita sendiri pada puting payudara kita. Tapi bagi sesetengah orang cara ini tidak berkesan.

    4- Anginkan Payudara.
 Memastikan payudara kita sentiasa dianginkan untuk

membuatnya kering. Jadi tak adalah melekat kat baju.



  Alternatif Dengan Shaklee..




Ok... Apa yang saya nak kongsikan cara efektif nk gunakan produk diatas untuk masalah craked nipple atau puting pecah.
 Dengan menggunakan esp juga masalah ini boleh diatasi, dengan menyapu esp pada puting susu.

Ok sebarang kemuskilan atau pertanyaan lanjut boleh segera hubungi saya.

Sms/wasap 013.907.7157 maa mustafa
Fb:Akmal mustafa

INGAT....
"KESIHATAN ITU ANUGERAH"
"KESIHATAN ITU KEJAYAAN"





Tiada ulasan: