Jumaat, 4 Julai 2014

Masititis

2.MASITITIS
 Apa itu masititis?
Masititis ialah keadaan dimana payudara mengalami radang akibat daripada jangkitan kuman di puting yang tercedera akibat daripada penyusuan susu ibu.
Semasa menyusu bayi kadangkala kecederaan boleh berlaku kerana duktus susu ibu boleh tersumbat,lalu menimbulkan gumpalan susu.

Cara mengatasi:
Kebiasaannya ia boleh diatasi dengan cara menuam payudara dengan menggunakan tuala hangat atau pek yang berisi air hangat. Urutan secara perlahan boleh membantu mengalirkan dan mencairkan susu yang dikawasan duktus tersumbat itu.
Jika dibiarkan gumpalan tersebut akan menjadi radang ,merah dan hangat iaitu kesan jangkitan kuman.

Keadaan ini menimbulkan rasa sakit hingga akan menyebabkan ibu mengalami demam.
Masititis memerlukan ubat antibiotik untuk membantu proses penyembuhan, jangkamasa pengambilan dalam lingkungan 10-14 hari.
Semasa proses rawatan dan penyembuhan, proses penyusuan harus diteruskansepenuhnya dengan dimulai dari bahagian payudara yang tidak terlibat kemudian disusuli dengan payudara yang terlibat.
Ibu juga dinasihatkan agar mendapatkan rehat yang secukupnya,kerana masititis berkait rapat dengan keletihan dan kepenatan ibu.

Cadangan suplimen:
~Pengambilan lechitin boleh membantu pengaliran susu dengan baik.
~Nutriferon,garlic serta performance Drink membantu meningkatkan sistem imunisasi tubuh dan mengelakkan demam dari berlaku

~ Garlic merupakan antibiotik semulajadi yang boleh mengelakkan jangkitan.




Untuk konsultasi dan pertanyaan produk, boleh menghubungi saya.
CALL/SMS/WHATSAPP: 017.900.8247 MAA MUSTAFA
LIKE FACEBOOK SAYA: Maa MArimar

Tiada ulasan: