Khamis, 10 Julai 2014

Alzheimer

Alzheimer(Pelupa/Nyanyuk)

Penyakit Alzheimer ialah, sejenis penyakit mental tanpa sebab yang jelas dan tiada penyembuhan yang khusus.
Menurut Dr. Barbara Hansen Lemme(1995), Alzheimer merupakan punca terjadinya Dimentia iaitu nyanyuk.

Penyebab?
Alzheimer disebabkan berlakunya kemerosotan dalam sistem neuron yang terdapat dalam otak manusia, terutamanya dibahagian yang disebut hipotalamus,frontal, dan temporal lobes di cerebal kortek. Bahagian ini merupakan bahagian otak yang terlibat dalam kegiatan ingatan, bahasa serta kongnitif.

Alzheimer juga sering dikaitkan dengan golongan yang berusia. Ia merupakan penyakit fungsi otak yang kompleks dan progresif. Alzheimer menyebabkan seseorang itu hilang keupayaan menguruskan diri sendiri dan memerlukan orang sekeliling untuk membantu.


Ciri-Ciri penghidap
  1. Pertuturan menjadi lemah
  2. Kewarasan yang kurang baik
  3. Daya ingatan bertambah teruk
  4. Perubahan personaliti
  5. Perubahan tingkahlaku
  6. Hilang pertimbangan
Tanda-tanda Alzheimer
Tanda tanda awal yang seringkali dihidapi penghidap adalah:
  • pesakit lupa mengunci pintu  ketika mahu meninggalkan rumah, tidak mengingati perkara yang baru sahaja pesakit itu lakukan. Ini merupakan tanda sederhana bagi pesakit.
  • Pesakit mula tidak mampu melakukan perkara asas seperti menguruskan diri sendiri, keliru dengan keadaan  persekitaran rumah, tidak mengenali ahli keluarga atau rakan rakan. Keadaan ini menandakan pesakit sudah menandakan pesakit sudah berada pada peringkat serius.
  • Pesakit berubah menjadi agresif, cepat marah, hilang keinginan untuk berkomunikasi atau melakukan perkara yang diminatinya.
  • Pesakit yang berada pada tahap sederhana dan teruk akan menunjukkan tingkahlaku yang pelik seperti menjerit, terpekik, dan sering mengikut penjaga kemana sahaja walaupun ke tandas sekalipun.
Golongan yang berisiko mendapat Alzheimer?
  1. Pesakit yang mempunyai darah tinggi(hipertensi) apabila mencecah usia 40 tahun keatas.
  2. Pesakit yang menghidap kencing manis.
  3. Golongan yang kurang melakukan senaman.
  4. Paras kolestrol dalam badan yang tinggi
  5. Faktor keturunan.
Ahli sains juga mengkaitkan penyakit ini disebabkan beberapa faktor antaranya, genetik, penyerangan virus,  persekitaran yang bertoksin, Biokimia dan lain lain.
 
Rawatan dan pencegahan


Seringkali pakar perubatan akan membekalkan ubat yang mampu memperbaiki sistem psikologi, saraf, sistem tulang, otot, sistem limpatik, Sistem pernafasan, sistem penghadaman, sistem peredaran darah, sistem perkumuhan , Endokrin, sistem pembiakan dan sistem otak.



Suplimen yang membantu penyembuhan





In Sha ALLAH..dengan pengambilan suplimen yang betul dan sesuai akan membantu mengurangkan penyakit serta risiko Alzheimer.

Hubungi saya untuk pertanyaan lanjut serta konsultasi lengkap
Whatsapp/Call/Sms: 017.900.8247
Facebook/Maa MArimar

"Tiada yang lebih berharga dari kesihatan yang sempurna"

Tiada ulasan: